METRO.HU 15-16 2023. JÚLIUS 26.- AUGUSZTUS 22. METRO NAGYKERESKEDELEM Gasztro magazin Superbrands Superbrands díjas a METRO márka A TE SIKERED A MI SZENVEDÉLYÜNK Csináljuk a fesztivált! Trendek a fesztiválpiacon Mexikóra hangolva: Taco és fajitas A bárpult ikonjai: Reflektorfényben a koktélok Parázs hangulatban: BBQ és grill kellékek
METRO CSINÁLJUK A FESZTIVÁLT! Új szelek fújnak a fesztiválpiacon a vendéglátós trendeket illetőleg. A METRO kora tavasz óta folyamatosan kapcsolatban van a fesztiválokon szerepet vállaló vendéglátósokkal, és nemzetközi minták is rendelkezésre állnak, így többé-kevésbé megjósolható, mi várható és ajánlható a fesztiválok kínálatában idén nyáron. #1 FOOD COURT Míg korábban az volt a bevett gyakorlat, hogy a fesztivál területén elszórtan helyezkedtek el a vendéglátóipari egységek, ezeket most az energia- és vízellátás, vala- mint az étel eredetű szennyeződések lokalizálása miatt egy csokorban, úgynevezett ételudvarokban találhatjuk meg. Az ételudvarokhoz magasabb higiéniai elvárások és megoldások társulnak, ami a fogyasztói bizalmat erősíti. 2 #2 VIPIGÉNYEK A Z generáció tagjai nem a lefelé fogyasztást, hanem a kevesebb fogyasztást választják megnövekedett költ- ségeik visszafogására a jelenlegi gazdasági környezet- ben. A fesztiválokon a VIP-jegyek létező, és egyre nö- vekvő igényt elégítenek ki: a nagy európai fesztiválokon a felmérések szerint akár 10% -ot is kitehet az arányuk az értékesített jegyeken és bérleteken belül. Ebből egyene- sen következik, hogy a fesztiválokra is betörnek a tehe- tős fiatalok által kedvelt gourmet helyek bisztró-szerű ételeikkel. #3 KEVESEBB HÚS, TÖBB EGÉSZSÉG AZ generációsok érezhetően kevesebb húst fogyasztanak felmenőikhez képest, és szinte alap elvárásaik között van az egészséges táplálkozásra való igény. A fesztiválokon árusító konyháknak ezért alkalmazkodni kell az igényeik- hez azáltal, hogy fast-food kínálatukba vegán és egész- séges alternatívákat is beemelnek: például gluténmentes hamburgerzsemlét, vegán hamburgert vagy hotdogot, ropogós, csípős karfiolrózsát. #4 SUPERBOWLS! Egyértelmű trend az ázsiai eredetű bowl-ételek és a teljes értékű, tápláló superfoodok terjedése is. A színes, egész- séges alapanyagokból készült, jellegzetes mély tálkában kínált bowlokat akár menet közben is, egyetlen evőesz- közzel (villával vagy evőpálcikákkal) is elfogyaszthatja a fesztiválozó. #5 ALKOHOLMENTES ITALOK Érdekes fejlemény, hogy a fiatalok körében csökkent az alkoholfogyasztás, illetve a mennyiségtől ezen a terüle- WWW.METRO.HU
POLLO BAK Pla de canal, cebolla confiados VEGANA ligo sarverduras, espécies y humus de albahaca ten is elmozdulás történt a minőség irányába. Az alko- holmentes sörök, koktélok, sőt, az alkoholmentes borok felsorakoztak a klasszikus buliitalok mellé. A csökkentett alkoholtartalmú italoknak is nagyobb a keletje, ezekből persze többet isznak a fesztiválozók. #6 ÚJ KÁVÉKULTÚRA A kávé immár több, mint élénkítő hatású ital: egyre nagyobb szerephez jutnak a kávézás közben felfede- zett ízek, a kávékoktélok és a kávékülönlegességek. A presszókávé mellett megjelentek a gyümölcsös ízű, jéghideg nyári long drinkként fogyasztott hidegen csa- polt (cold brew) kávék is. A kávé ízesítésére a fiatalok immár magától értetődőnek tartják a laktózmentes tej, illetve a növényi tejalternatívák rendelkezésre állását. 3 #7 DIGITÁLIS MEGOLDÁSOK Részben a hatékonyság növelésére, részben a mun- kaerőhiány enyhítésre terjednek el az automata vagy robotizált rendszerek, illetve a rendelést, átvételt és a fizetést gördülékenyebbé tevő digitális rendszerek és okostelefonos alkalmazások a fesztiválok vendéglátó- helyein is. A Z generáció életének egy része a közösségi oldalakon zajlik, az élelmes vendéglátós ezért ügyel arra, hogy ott is találkozhasson a vendégeivel: akár csak Insta- kompatibilis tálalással, akár fesztiválra szabott közösségi média-akciókkal. #8 ZÖLDEN AZ IGAZI! A környezettudatosság hívószó lett a fesztiválpiacon, és gyakran nemcsak a résztvevők, hanem a fesztiválszer- vezők szabják a vendéglátósoknak feltételként a lebomló csomagolás, tálaló- és evőeszközök, fenntartható alap- anyagok alkalmazását, illetve az újrahasznosításra épülő hulladékkezelést. #9 A KÉK ARANY A tavaly megtapasztalt extrém aszályos időszak tovább erősítette a vendéglátásban is kitapintható blue thinking trendjét. Kevesebb vízpazarlásra, tudatosabb vízhaszná- latra, több palack- utántöltő helyre, víztakarékos készü- lékek használatára számíthatunk. +1 KÁOSZKONYHA A meghökkentő ételkombinációkra és extravagáns tálalásra építő trendnek köszönhetjük többek között a ramenburgert vagy a nutellás lasagnét. Hogy múló őrület, vagy tartósan megmaradó irányzat, azt majd az idő megmondja. METRO NAGYKERESKEDELEM